Link Al-Quran Explorer!

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

Saturday, April 9, 2011

Joging

     Jogging adalah latihan yang sangat baik yang manfaat tulang kita (dengan meningkatkan kepadatan tulang di bahagian bawah tubuh), otot (dengan meningkatkan kekuatan otot dan stamina dalam tubuh bawah) dan sendi (dengan menguatkan tendon dan ligamen di bahagian bawah tubuh). Hal ini juga dapat meningkatkan kapasiti paru-paru, menguatkan jantung, meningkatkan peredaran darah, meningkatkan metabolisme, membakar kalori dan bahagian yang terbaik adalah, ia melepaskan endorfin (baca lebih lanjut tentang hal itu di sini) dan mengurangkan stres.

    Namun, kerana ketegangan tambahan pada otot dan sendi daripada kesan berulang-ulang boleh menyebabkan kecederaan seperti sakit lutut dan shin splints. jogging jangka panjang pada permukaan keras boleh memainkan peranan dalam keadaan sendi degeneratif seperti osteoarthritis. Itulah sebabnya mengapa amat penting untuk memakai kasut berjalan baik yang bantal dan sokongan kaki anda.
Selalu ingat untuk pemanasan dan peregangan dengan teliti sebelum anda mula. Jika anda tidak pernah menjalankan sebelum atau sangat tidak berbentuk, jangan berlebihan. Anda boleh memulakan dengan berjalan sebahagian besar sesi dan merangkumi hanya satu minit jogging. Apabila anda menjadi bugar, anda boleh secara berperingkat meningkatkan proporsi sesi anda menghabiskan jogging. Anda juga perlu untuk bernafas sedikit lebih keras dari biasanya untuk mendapatkan lebih banyak oksigen ke dalam tubuh tetapi anda masih harus mampu menahan perbualan dengan satu saat anda jog (tanda bahawa anda tidak berlebihan hal-hal). Jika anda mendapati diri anda terlalu termengah-mengah, melambatkan atau berjalan sehingga anda telah pulih. Ketika nafas anda telah kembali ke tahap yang lebih selesa anda boleh mula jogging lagi.

No comments:

Post a Comment